Call to Action یا فراخوان به عمل چیست؟

مارس 17, 2020 Off By مدیر

می دونین که Call to Action یا فراخوان به عمل چیه؟ با مطالعه این مطلب با این روش هدف دار نرم واسه راضی کردن مردم نسبت به برداشتن قدم بعدی مورد نظرتون آشنا میشین.

اگه به تازگی به دنیای دیجیتال مارکتینگ قدم گذاشته اید حتماً می دونین که باخبر شدن از اصطلاحات خاص این بخش و روش هدف دار های مربوط به اون ها واسه داشتن کارکرد موفقیت آمیز در این مورد لازمه. یکی از این اصطلاحات مهم، call to action یا «فراخوان به عمل» است.

دیجیتال

فراخوان به عمل که به طور خلاصه با حروف اختصاری CTA نشون داده می شه یکی از وسایل لاینفک بازاریابی واسه افرادیه که در فکر تدوین روش هدف دار های مؤثر و موثر هستن.

این روزا بمباران مردم با تبلیغات جور واجور دیگه واسه هیچ کس جذابیتی نداره؛ بیشتر مردم به دنبال دریافت محتوای باحال و مفیدی هستن که بتونه باری رو از دوششون برداره. این البته واسه بازاریابی هم یه مزیت حساب می شه؛ چون که با تولید محتوای مناسب می تونید مشتریان متناسب تری رو جذب کنین و با سرمایه گذاری کمتر، درآمد بیشتری رو به دست بیارین.

سرمایه گذاری

درعین حال نکته ای که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که فقط ارائه محتوای به درد بخور نمی تونه مخاطب شما رو به مشتری تبدیل کنه. بلکه لازمه که به ایشون نشون بدین که چه قدم هایی رو باید برداره تا در آخر به یکی از مشتریان بالفعل شما تبدیل شه.

این دقیقاً همون جاییه که پای فراخوان به عمل به عنوان یه روش نرم و غیرتهاجمی به میدون میاد که به کمک اون می تونید مردم رو راضی کنین تا قدم های بعدی مورد نظر شما رو بردارن.

اما می دونین که فراخوان به عمل چیه و چیجوری باید فراخوان به عمل خودتون رو جفت و جور و تنظیم کنین؟

فراخوان به عمل چیه؟

Call to Action یا CTA که با عناوین فارسی «فراخوان»، «دعوت به عمل» و «فراخوان به عمل» هم شناخته می شه یه لینک، دکمه یا وسیله مشابه دیگه تو یه صفحه س که امکان انجام عملی رو واسه کاربر جفت و جور می کنه. به عنوان مثال، کافیه سری به صفحه اصلی سایت مدیر وب بزنین. دکمه هایی مانند دکمه «دانلود فایل پیشنهاد رایگان» یا «جهت عضویت طلایی کلیک کنین» همه فراخوان به عمل حساب می شن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فراخوان به عمل باید یه دعوت باشه و نه تحمیل و زور. در واقع، فراخوان به عمل به معنی دعوت مردم به به کار گیری محتوا به خاطر برداشتن قدم بعدیه. به علاوه، موقع برداشتن این قدم ها مخاطب رو به حال خود رها نکرده و اقدامات لازم واسه تحقق اهدافی که واسه مشتریان خود تو ذهن دارین رو مشخص می کنین.

بیشتر بدونین: رپورتاژ آگهی چیه و چیجوری می توان یه رپورتاژ موثر و جذاب نوشت؟

چیجوری یه فراخوان به عمل مؤثر و موثر جفت و جور کنیم؟

امروزه به خصوص با گسترده شدن اینترنت و پیشرفت حق انتخاب مردم در کلیه ابعاد زندگی شون -از برنامه های تلویزیونی گرفته تا تناوب و نوع تبلیغاتی که مایل به مشاهده اون هستن- به کار گیری راه های تهاجمی و دقیق شدن و فوکوس کردن روی مسائل کمّی دیگه به مانند گذشته مؤثر نیس.

واقعیت اینه که بیشتر مشتریان امروزی چشم بسته به سراغ یه فروشنده نمی روند؛ بلکه قبل از هرگونه تصمیم گیری واسه خرید رأساً تحقیقات گسترده ای رو انجام میدن. در نتیجه، ارائه محتوایی که به اون ها نشون می دهد که چه می خواهند مؤثرتر از تلاش در جهت راضی کردن اون ها با تکرار و فشاره.

درعین حال، حتی بازدیدکنندگان دائمی وب سایت شما هم واسه اینکه عملی رو بکننن نیاز به یه «هل کوچیک» دارن؛ پس، با اینکه می تونید دعوت به عمل مورد نظرتون رو در لفافه بپیچونید، اما در هر صورت وجود فراخوان به عملی که مخاطب رو در جهت تحقق هدف اصلی شما جهت بده یه ضرورت حساب می شه.

اما چیجوری می تونید یه فراخوان به عمل موثر و تأثیرگذار جفت و جور کنین؟ به خاطر جفت و جور و تدوین یه فراخوان به عمل مؤثر، نکات زیر رو مورد توجه قرار بدین:

• از یه متن روشن و دقیق استفاده کنین؛

• پیام خود رو طوری تنظیم کنین که با هدف محتوایی که در اون قرار گرفته هماهنگ باشه؛

• از متن کوتاهی استفاده کنین که احتیاجی به توضیح اضافی نداشته باشه؛

• از فعل های چیزی یا خبری استفاده کنین؛

• حس فوریت و اضطرار بسازین؛ مثلاً مخاطب رو به دانلود کتابی دعوت کنین که مطالعه اون در آخر سال واسه موفقیت در بازاریابی سال آینده لازمه؛

• منافعی رو پیشنهاد کنین که واقعاً واسه مخاطب مهم و نافع باشن.

وجود فراخوان به عمل واسه تعیین اون چیزی که مایل به انجام اون از طرف مشتری هستین لازمه. به خاطر همین باید تا می تونید از متن های دقیق تری استفاده کنین تا هیچ ابهامی به وجود نیاد.

اما واسه اینکه فراخوان به عمل ایده آلی داشته باشین فقط دقیق شدن و فوکوس کردن بر متن کافی نیس، بلکه باید:

• در مورد طرح فراخوان به عمل خود تصمیم بگیرین و از رنگ ها و طرح های مختلفی استفاده کنین تا ببینین که کدوم یه بیشتر نظر مخاطب رو به خود جلب می کنه. در همین زمینه می تونید از تست های دوبخشی یا A/B کمک بگیرین.

• از شکل های جور واجور مختلفی از فراخوان به عمل استفاده کنین؛ یعنی نباید از یه نوع فراخوان به عمل در همه صفحات و بخش های جور واجور سایتتون استفاده کنین. از افعال و عبارت های مختلفی استفاده کنین و اندازه تاثیرگذاری هر یک رو به زیر ذره بین ببرین.

• صفحات فرود رو هم تست و آزمایش کنین. کاربر رو در هر فراخوان به عمل به صفحه متفاوتی هدایت کنین تا ببینین که کدوم محتوا بیشتر به کام مخاطبتان خوش میاد.

• دکمه یا لینک فراخوان به عمل رو در موقعیت های تأثیرگذار و هدف دار صفحات وبسایتتان قرار بدین. معمولاً فراخوان به عمل در انتهای متن قرار داده می شه؛ اما متناسب با شرایط و مخاطبان مختلفی که دارین می تونید موقعیت های مختلفی رو امتحان کنین.

همون طور که مشاهده کردین بیشترین تأکید در موارد بالا بر امتحان کردن گزینه های جور واجور بود؛ چون که فقط از این روش که می تونید متناسب ترین و جذاب ترین فراخوان به عمل واسه مخاطبان خاص خود رو پیدا کنین و بر مبنای اون فراخوان به عمل های بهتری رو جفت و جور کنین.

فراخوان به عمل در چه شکل هایی ظاهر می شه؟

فراخوان به عمل ها در شکل های مختلفی ظاهر می شن. به عنوان نمونه، می توان به دکمه های خرید، مانند دکمه «اضافه به سبد خرید» یا لینک به فرم های فعال سازی اشتراک واسه مواردی مانند خبرنامه سایت اشاره کرد. به علاوه، نظرسنجی ها، دکمه هایی که واسه دعوت بقیه به خرید یه محصول در صفحه خرید اون تعبیه می شه و دکمه های به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی هم از جمله بقیه شکل های جور واجور فراخوان به عمل حساب می شن.

همه نوعای جورواجور فراخوان به عمل یه نقطه اشتراک دارن: همه اون ها لینک ها یا دکمه هایی با طرح ها و اشکال جور واجور هستن که توجه مخاطب رو به خود جلب می کنن. در نتیجه، معمولاً باید از نظر ظاهری هم جذابیت داشته باشن. در همین بین، عملی که مخاطب به انجام اون دعوت می شه هم باید واسه ایشون جذاب باشه و راه رو واسه مراحل بعدی باز کنه. از این روش که اندازه تبدیل وب سایت یا وبلاگ شما افزایش پیدا می کنه.

از چه فراخوان به عملی استفاده کنیم؟

تا اینجا به خوبی فهمیدین که فراخوان به عمل می تونه و باید کاربران رو راضی کنه تا عملی رو در رابطه با اجناس یا خدمات شما بکننن؛ اما هر فراخوان به عملی واسه همه کاربران و مشتریان بالقوه شما مناسب نخواد بود. پس چیکار باید کرد؟

مخاطبان خود و موقعیت اون ها در قیف فروش رو درک کنین

باخبر شدن از وضعیت مشتری در قیف فروش اهمیت به سزایی داره. در واقع، فقط از این روش که می تونید محتوای متناسبی رو در برابر هر مخاطب قرار بدین و احتمال تبدیل شدن اون به مشتری بالفعل رو افزایش بدین.

طبیعتاً کسی که در بالای قیف فروش و در مرحله آگاهی قرار داره، آمادگی دریافت محتوای متناسب با کسی که در انتهای قیف فروش قرار داره رو نخواد داشت؛ پس باید نیازای واقعی هر کدوم از این مشتریان رو درک کنین:

• بالای قیف فروش: از به کار گیری محتوای تبلیغاتی واسه مشتریائی که در بالای قیف فروش قرار دارن دوری کرده و عوضش از محتوای آموزنده و به درد بخور استفاده کنین. به عنوان مثال می تونید واسه این دسته از افراد جهت مشاهده یکی از پست های وبلاگ یا یه اینفوگرافیک جذاب یه فراخوان به عمل قرار بدین.

• وسط قیف فروش: کسی که در وسط قیف فروش قرار داره می دونه که مشکلی داره و به دنبال حل اون هستش؛ پس چیزی که توجه این افراد رو جلب می کنه محتوای غنی و سودمندیه که به حل اون مشکل کمک می کنه. به عنوان مثال یه فراخوان به عمل واسه دریافت یه کتابچه آموزشی یا فیلمی که پروسه حل مسئله مورد نظر رو به صورت مرحله به مرحله به تصویر می کشد واسه این دسته از مشتریان مناسب میشه.

مشکلی

• انتهای قیف فروش: واسه آدمایی که در انتهای قیف فروش قرار دارن داستان ها و دلایلی که نشون دهنده کارآیی اجناس یا خدمات شما هستن و اطلاعات کامل تری از اون به اون ها میدن تأثیرگذارتر میشه. بعد به محض اینکه مخاطب به به کار گیری اون چیزی که عرضه می کنین راضی شد باید فراخوان به عمل خرید در دسترس ایشون قرار داشته باشه.

هدف به کار گیری فراخوان به عمل چیه؟

هدف اصلی فراخوان به عمل، راضی ساختن مشتری نسبت به برداشتن قدم بعدی در قیف فروشه. درعین حال، فراخوان به عمل به عنوان یکی از راه هدف دار های کسب وکار می تونه هدف های جزئی تر و دقیق تری داشته باشه که از جمله مهم ترین اون ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ خوندن یه پست دیگه از وبلاگ

وقتی که می خواهید واسه یه مطلب دیگه از وبلاگتان ترافیک جذب کنین، به کار گیری یه فراخوان به عمل موثر می تونه در این مورد به شما کمک کنه. از راه اینجور فراخوانی می تونید به کاربر پیشنهاد بدین که پست دیگری که با موضوع مطلب فعلی در ارتباطه رو هم مطالعه کنه. در نتیجه، علاوه بر ارائه اطلاعات به درد بخور بیشتر، کاری می کنین که بازدیدکننده ها دیرتر از وبلاگتان خارج شن.

۲٫ اشتراک در خبرنامه

پیشنهاد اشتراک در خبرنامه به عنوان یه فراخوان به عمل می تونه مشتری رو به سمت ورود به مرحله دیگری از قیف فروش جهت بده.

وقتی که فردی واسه دریافت خبرنامه شما ثبت نام می کنه، ً نشون می دهد که به محتوایی که ارائه می بدید علاقه منده؛ پس می تونید از موضوعی که نسبت به اون علاقه نشون داده به عنوان مبنایی واسه اقدامات بعدی استفاده کنین.

۳٫ دنبال کردن در شبکه های اجتماعی

از راه فراخوان به عمل می تونید از خوانندگان مطالب وبسایتتان دعوت کنین تا برند شما رو در شبکه های اجتماعی جور واجور دنبال کنن. از این روش فرصت بهتری واسه شناخت برند جفت و جور می شه.

به علاوه می تونید رابطه نزدیک تری با مخاطبان خود داشته باشین؛ چون که دسترسی دوطرفه و هم سطح کاربران به همدیگه در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد یه کانال ارتباطی مناسب واسه رابطه بیشتر و بهتر می شه.

۴٫ تماشای ویدیو

اگه در وب سایت خود محتوای ویدئویی دارین اما تعداد بازدید اون ها زیاد نیس، به کار گیری یه فراخوان به عمل می تونه به جذب ترافیک بیشتر واسه ویدئوهای مورد نظر کمک کنه.

پیشنهاد مشاهده ویدئویی که با مطلبی که مخاطب مطالعه می کنه تناسب داره می تونه فراخوان به عمل مفید بودن رو واسه شما و مخاطباتون بسازه.

۵٫ دانلود محتوا

پیشنهاد دانلود آیتم های پرمایه و سودمندی که تولید کرده اید یکی از مؤثرترین (و رایج ترین) شکل های جور واجور فراخوان به عمل حساب می شه.

از این روش اعتبار خود رو تو ذهن مخاطب افزایش می بدید. به علاوه، می تونید پیش نمایشی از محتوایی که به دنبال فروش اون هستین رو به کاربران ارائه بدین.

وقتی که محتوای شما در شبکه های اجتماعی پخش می شه فرصتی واسه شناخت بیشتر برندتون به وسیله افراد و مشتریان بالقوه بیشتری جفت و جور میاد. در واقع با فراخوان به عملی که مخاطبان رو به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی جور واجور دعوت می کنه از اون ها واسه بازاریابی برند خود کمک می گیرید.

۷٫ حضور تو یه اتفاق

اگه واسه برگزاری یا حضور تو یه اتفاق برنامه ریزی می کنین، به کار گیری یه فراخوان به عمل می تونه راه مناسبی واسه تبلیغ اون باشه. از این روش به اطلاع مخاطبان خود می رسونید که در دنیای آفلاین هم حضور فعال دارین. البته این نوع از فراخوان به عمل فصلیه؛ یعنی فقط درزمان یه بازه وقتی خاص می تونه در صفحه یا صفحات وب سایت شما وجود داشته باشه.

۸٫ تکمیل یه نظرسنجی

فراخوان به عمل می تونه در انجام تحقیقات جور واجور هم به شما کمک کنه. با دعوت از کاربران واسه شرکت در نظرسنجی می تونید اطلاعات بیشتری از اون ها به دست بیارین و از راه همین اطلاعات، روش هدف دار های بهتری رو واسه کسب وکار خود تدوین کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شکل های جور واجور فراخوان به عمل به موارد بالا محدود نمی شه و اون چیزی که اینجا ذکر شد تنها مشتی نمونه خرواره که می تونه واسه ایجاد فراخوان به عمل های جور واجور به شما ایده بده.

حرف آخر

وجود فراخوان به عمل در قسمت های جور واجور سایت ضرورتیه که در خیلی از موارد ندیده گرفته می شه. یادتون باشه که شما از راه اندازی وب سایت خود هدفی دارین و نمی تونید توقع داشته باشی که مخاطبتان خودش هدف شما و قدم هایی که واسه تحقق اون باید برداره رو کشف کنه؛ بلکه باید با به کار گیری فراخوان به عمل های مناسب به عنوان چراغ راهنما در جای جای وب سایت و وبلاگ خود دست ایشون رو بگیرین و اون رو در راه مناسب و مورد نظر خود هدایت کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: Call to Action یا فراخوان به عمل چیه؟